V dnešnom článku sa budeme venovať častej otázke motoristov – je potrebné pred jazdou v zime nechať zohriať motor na voľnobehu? Ohľadom tejto témy koluje v spoločnosti mnoho mýtov, poďme sa tak pozrieť, aká je pravda.
Staré verzus nové auto
Veľa ľudí, ktorí zastávajú názor, že pred jazdou v zime je potrebné nechať motor zohriať niekoľkominútovým bežaním na voľnobeh, majú tento (zlo)zvyk zo starších áut. Karburátorovým motorom skutočne prospievalo, keď ste ich nechali pred jazdou v zime trochu zohriať.
No čo je hlavné, tieto motory pracovali s oveľa nižšou efektivitou ako moderné motory, teda produkovali väčšie tepelné straty. Táto skutočnosť sa v realite prejavila tak, že motor sa dokázal do určitej miery zohriať aj pri voľnobežných otáčkach.

V dnešnej dobe je však situácia odlišná. Moderné motory pracujú s vysokou efektivitou, produkujú tak menej zbytočného tepla ako motory spred 20 rokov. Znamená to len jedno – moderný motor sa na voľnobežných otáčkach jednoducho nedokáže zohriať.
Samozrejme, záleží od motora. Benzínové motory sa v zásade na správnu prevádzkovú teplotu dostávajú skôr naftové, no ani benzínový motor svoju správnu prevádzkovú teplotu (90 stupňov Celzia) nedosiahne na voľnobežných otáčkach.

Ako postupovať správne?
Pri dnešných autách tak platí jedno – „zohrievaním“ motora na voľnobehu motor v skutočnosti nezohrievate, respektíve, zohrievate len minimálne. Na to, aby sa motor skutočne zohrial, je potrebné, aby sa autom pohybovalo.
Ráno tak auto pokojne naštartujte a nechajte ho naštartované, kým oškriabete ľad z okien, prípadne odmetiete sneh. Následne sa rozbehnite, studený motor však v žiadnom prípade nevytáčajte do vysokých otáčok, snažte sa ho držať v optimálnych otáčkach, okolo 2000 ot/min. Ak na oknách nie je ľad ani sneh, ihneď po naštartovaní auta môžete pokojne vyraziť. Základom je zohriať motor pokojnou jazdou v premávke.
Ako postupujete pred jazdou v zime vy?