Benzínové automobily môžu jazdiť na rôzne palivá a nie len na benzín

Benzín E10 zdroj: Pixabay

V minulom článku sme rozoberali, čo všetko dokáže poháňať dieslové auto a dnes sa pozrieme, aké palivá môžu nahradiť klasický benzín.

Čo ak sa ropa minie?

Ropa sa časom minie. Tento fakt nás síce ešte v najbližšej dobe neohrozuje, ale pri tempe, ktorým sa táto surovina ťaží, raz pravdepodobne nastane situácia, keď už jej viac jednoducho nebude. Čo sa ale bude diať, ak v danej situácii bude doprava ešte stále závislá na spaľovacích motoroch, aké poznáme dnes?

Možno vás poteší, že tieto motory nemusia spaľovať iba palivá na báze ropy, ale možností je oveľa viac. Zatiaľ nie sú tieto alternatívy veľmi známe, lebo ropy je stále dosť a teda ešte nie je potreba ich začať používať. Ale to neznamená, že nefungujú – dokonca veľa z nich pri spaľovaní uvoľňuje menej nečistôt a na výkon motora nemajú zásadný vplyv.

ťažba paliva - ropy
zdroj: Pixabay

Je pravdou, že teraz všetci propagujú elektromobily, ale odborníci poukazujú na fakt, že elektrina nemusí byť práve najčistejšia forma pohonu. Výroba elektriny, ale hlavne akumulátorov a iných súčiastok špecifických pre elektro-autá je častokrát porovnateľne “špinavá” ako výroba a jazda na benzínovom aute. Odporcovia pohonu na elektrinu odporúčajú pracovať na pohonoch, ktoré máme k dispozícii a snažiť sa ich vylepšiť, aby neznečisťovali okolie.

CNG

Stlačený metán je už dlho známou alternatívou pre palivá vyrábané z ropy. Jeho spaľovanie je oveľa čistejšie z hľadiska pevných častíc, ale aj vypúšťaných chemických látok. Jeho výhody sú teda pomerne dobrým dôvodom, prečo začať prerábať autá na pohon CNG. Nevýhodou je, že pri skladovaní zaberá viac miesta a je potrebné ho skladovať pod tlakom, čo mierne zvyšuje nebezpečenstvo jazdenia s týmto palivom v nádrži.

Syntetický benzín

Syntetické palivá nie sú žiadnou novinkou – používali sa už počas druhej svetovej vojny. Opäť ale platí, že zatiaľ sa nenaskytla príležitosť na to, aby sa dostali do bežnej prevádzky. Na ich prípravu stačí iba elektrina a oxid uhličitý, čo v prípade použitia elektriny z obnoviteľných zdrojov znamená pomerne šetrný proces výroby.

Etanol

Používanie etanolu ako paliva je už v niektorých krajinách rozvinuté natoľko, že ho môžete bežne tankovať na čerpacích staniciach. Asi najväčší podiel vozidiel jazdiacich na etanol má Brazília, kde ho ľudia tankujú hlavne do poľnohospodárskych strojov, motoriek a mopedov. V Spojených štátoch a Austrálii sa etanol primiešava do benzínu.

Tankovanie paliva
zdroj: Pixabay

Jeho výhodou síce je možnosť výroby z rastlinného odpadu s vysokým podielom cukrov, ale zároveň je to aj jeho problémom. Niektoré oblasti zistili, že za výrobu paliva dostanú viac ako za pestovanie plodín na jedenie, takže začali vo veľkom pestovať rastliny na výrobu etanolu. To spôsobilo nedostatok potravy pre ľudí a následné hladovanie v týchto oblastiach. Ak sa ale vyrieši tento problém a bude sa etanol vyrábať iba z odpadu, je to veľmi nádejná alternatíva.

Metán z biomasy

Tento plyn sa nemusí získavať iba ťažením. Vzniká aj pri fermentovaní biomasy (odpad z jedla, smeti…), čo znamená, že pochádza z obnoviteľných zdrojov. Zatiaľ sa týmto spôsobom neprodukuje veľa metánu, ale jednoznačne je to možné. Napríklad v Japonsku ho vo veľkom využívajú, ale primárne na kúrenie.

Vodík

V poslednej dobe veľmi skúmaná možnosť pohonu, ale zatiaľ nevyzerá veľmi nádejne. Veľmi jednoducho a rýchlo sa dokáže vznietiť, čo z neho robí výborné palivo do motora, ale zároveň mimoriadne nebezpečnú látku na prenos a uskladňovanie.

Komentáre

Čítajte tiež