Čo sú úrovne autonómnosti áut?

úrovne autonómnosti áut zdroj: Pixabay

Ak sa zaujímate o budúcnosť automobilov, potom asi viete, čo sú úrovne autonómnosti áut. Ak to aj neviete, tak určite ste sa s nimi už stretli. V jednoduchosti ide o zoznam podmienok a funkcií, ktoré musí auto spĺňať, aby určitú úroveň získalo. Udáva ich Spoločnosť Automobilového Inžinierstva a popisujú schopnosť vozidla fungovať v doprave bez zásahu človeka. Úroveň 1 je najnižšia a úroveň 5 znamená, že auto vodiča ani nepotrebuje.

Aj samotné automobilky v poslednej dobe začali využívať nové termíny na lákanie pozornosti ku svojim modelom. Napríklad na predstavení najnovšej Audi A8 sa slovné spojenie “3. úroveň autonómnosti” používalo veľmi často. Avšak ľudia ešte stále na tieto výrazy nie sú zvyknutí a nevedia, čo presne by si pod podobnými označeniami mali predstaviť.

V tomto článku sa dozviete, čo konkrétne jednotlivé úrovne autonómnosti áut znamenajú a predstavujú.

Aké úrovne autonómnosti áut existujú?

To, čo sú úrovne autonómnosti áut sme si už vysvetlili. Ale viete, aké úrovne existujú a čo vlastne znamenajú? Je to celkom jednoduché. To, čo sa teraz nazýva Úroveň 1, tak tá existuje už niekoľko rokov a rovnako úroveň 2 je tiež samozrejmosťou. Aktuálne sme na vrchole úrovne 3 a ďalšia veľká vec –  správne jazdenie bez vodiča po dlhú dobu – sa nazýva úroveň 4 a nakoniec úroveň 5.

Úroveň 1

Prvé náznaky v 90. rokoch 20. storočia a zahŕňa asistenciu pri jazde z jazdného pruhu, automatické tempomaty

Úplne základná úroveň, ktorá vodičovi ponúkne autonómnosť iba v jednej časti riadenia. Údaje získava z kamier a senzorov, ale vodič je aj tak potrebný na vykonávanie veľkej časti jazdných úkonov. Prvé náznaky tejto úrovne sa objavili v neskorých 90. rokoch, keď Mercedes-Benz predstavil prvý tempomat. Ďalším krokom bol systém pomoci s udržiavaním v pruhu, ktorý prvýkrát použila Honda vo svojom modeli Legend z roku 2008.

Úroveň 2

Súčasný stav (posledných pár rokov), ktorý zahŕňa samostatné parkovanie a schopnosť preradenia sa medzi pruhmi

Na tejto úrovni je väčšina áut, ktoré si dnes dokážete kúpiť. Vozidlo je už dosť múdre na to, aby ovládalo rýchlosť a zmeny smeru auta. Medzi systémy patriace do tejto úrovne radíme napríklad dodržiavanie odstupu od auta pred vami v zápche, brzdenie motorom pred zákrutou na základe údajov z GPS, alebo adaptívny tempomat. Pre zachovanie bezpečnosti je stále potrebná plná pozornosť vodiča.

Úroveň 2+

Koniec tohto roku a zahŕňa sledovanie jazdy

Pri vývoji autonómnych technológií sa došlo do bodu, ktorý bol nad úrovňou 2, ale ešte nespĺňal podmienky úrovne 3. Preto výrobcovia automobilov začali používať označenie 2+, za ktoré sa zaslúžila hlavne spoločnosť Nvidia. Ich technológie umožnili rýchlejšie spracovanie údajov zo senzorov auta. Ich výkonné čipy pomohli pri vytváraní vozidl, ktoré sníma svoje okolie v 360-stupňovom rozsahu a to bez toho, aby sa zvýšila odozva.

Úroveň 3

Najbližšie v roku 2020, nová generácia senzorov a algoritmov

Novinky na trhu s autami sa budúci rok pravdepodobne posunú na tretiu úroveň autonómnosti. Audi označilo svoju novú A8 za auto, ktoré má byť za určitých podmienok schopné jazdiť bez akéhokoľvek zásahu vodiča. Ako je to možné? Nová generácia senzorov a ešte detailnejšie údaje z máp v kombinácii s ešte rýchlejšími procesormi a logikou. Vodiči v autách tejto úrovne budú musieť sedieť za volantom, ale na krátke časové úseky budú môcť púšťať volant.

Úroveň 4

Príde pravdepodobne v polovici ďalšieho desaťročia a bude zahŕňať autá bez vodičov v kontrolovanom prostredí

Ak pôjde vývoj technológií plánovaným tempom, do desať rokov by aspoň v niektorých mestách mohla fungovať doprava v autách bez vodičov. Tieto autá ešte nebudú schopné jazdiť v bežnej premávke, ale v uzavretých a kontrolovaných oblastiach by mohli prevážať ľudí na krátkych trasách. Tieto autá už nebudú určené na vlastné účely (automobil nebudete môcť vlastniť). Pôjde skôr o služby, ktoré si prenajmete, napríklad zaplatíte iba za cestu do práce.

Úroveň 5

Objaví sa po 5. rokoch po úrovni 4 a bude zahŕňať dlhé jazdy bez potreby vodiča

Rozdiel medzi poslednými dvomi úrovňami autonómnosti áut je jednoduchý – namiesto cesty v dokonalých podmienkach vás auto na úrovni 5 bude vedieť odviezť aj v bežnej doprave. Umožnia to najvýkonnejšie procesory, ktoré budú schopné prijímať údaje z veľkého množstva senzorov a spracovávať ich vo veľmi krátkom čase.

V týchto autách už bude volant pravdepodobne iba voliteľnou výbavou. Ak by ste chceli vedieť viac o autách na piatej úrovni autonómnosti, prečítajte si o Google Waymo. Ide o projekt, v ktorom spoločnosť Google už testuje autonómne vozidlo v reálnej premávke.

Komentáre

Čítajte tiež