Európsky parlament prichádza s novým plánom na zavedenie povinných obmedzovačov rýchlosti

obmedzenie rychlosti zdroj: Pixabay

Až tridsať percent smrteľných dopravných nehôd je údajne spôsobených prekročením povolenej rýchlosti. Aj to je jedným z dôvodov, prečo Európsky parlament prichádza s novým plánom na zavedenie povinných obmedzovačov rýchlosti, ktoré by mali mať všetky autá vyrobené od roku 2022. Spolu s povinnými obmedzovačmi rýchlosti, by do platnosti malo vstúpiť nariadenie o rozšírenie základnej bezpečnostnej výbave automobilov, a to do roku 2024.

Bezpečnostný balíček „Intelligent Speed Assistance“

Bezpečnostný balíček „Intelligent Speed Assistance“ je navrhnutý tak, aby prostredníctvom systému kamier a dát z GPS navigácie získal údaje o maximálnej povolenej rýchlosti v danom úseku. Následne elektronika obmedzí výkon motora tak, aby vám nedovolila prekročiť daný limit. Ako sa tento systém prejaví v praxi a či ho bude možné obísť, o tom zatiaľ môžeme len špekulovať.

Obmedzovač rýchlosti by mohol zredukovať počet smrteľných nehôd

Európsky parlament tvrdí, že „obmedzovač rýchlosti by mohol zredukovať počet smrteľných nehôd až o 20%.“ Róża Thun, poľský člen Európskeho parlamentu sa vyjadril, že „táto technológia nám nie len že pomôže pri bezpečí, ale taktiež pomôže šoférom vyhnúť sa pokutám za prekročenie rýchlosti.“

dopravna nehoda
zdroj: Pixabay

Dr. Suzy Charman, výkonná riaditeľka spoločnosti Road Safety Foundation, vraví: „Vítame tieto technológie s otvorenou náručou, avšak s vedomím toho, že aby boli naplno využívané, stále potrebujeme investovať do našich ciest a čitateľnosti značení ako aj jazdných pruhov. Len tak dokážu autá reagovať a pomáhať nám jazdiť bezpečne.“

Táto dohoda je však zatiaľ provizórna, keďže ešte musí byť schválená členskými štátmi, výborom a radou EU.

Nielen obmedzovač rýchlosti, ale aj nahrávacie zariadenia v automobiloch

Ako sme spomínali na začiatku článku, obmedzovače rýchlosti nie sú jedinou časťou plánu. Parlament taktiež vyžaduje, aby všetky nové autá vyrobené od roku 2022 obsahovali nahrávacie zariadenia, ktoré budú asistovať pri riešení nehôd a ďalšie bezpečnostné technológie, ktoré už môžeme vidieť u prémiových vozidiel ako sú cúvacie senzory, „lane keep asistent“, senzor únavy a pod.

Ak tento návrh prejde,  môže to mať skutočne veľký vplyv na cenu nových vozidiel. Otázkou však je, kto to zaplatí? Zrejme zákazníci.

Komentáre

Čítajte tiež